Tytuł projektu: Przedszkole bez barier – poprawa dostępności i jakości edukacji przedszkolnej w MP 17 w Zielonej Górze współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020 w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Umowa nr RPLB.08.01.03-08-0001/20 o dofinansowanie Projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach: Regionalnego Programu Operacyjnego Lubuskie 2020 w ramach:
Osi priorytetowej: Oś 8. Nowoczesna edukacja.
Numer i nazwa Działania: Działanie 8.1. Poprawa dostępności i jakości edukacji przedszkolnej.
Numer i nazwa Poddziałania: Poddziałanie 8.1.3. Wyrównywanie dysproporcji w jakości kształcenia na poziomie elementarnym realizowane przez ZIT Zielona Góra.
Tytuł projektu: Przedszkole bez barier – poprawa dostępności i jakości edukacji przedszkolnej w MP 17 w Zielonej Górze
Okres realizacji projektu: od 2020-09-01 do 2021-08-31
Typ projektu:
„Typ III. Rozszerzenie oferty OWP o dodatkowe zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne dzieci w zakresie stwierdzonych deficytów – zgodnie z SZOOP RPO-L2020.”,
„Typ II. Dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami lub realizacja dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym poprzez wyrównanie deficytu wynikającego z niepełnosprawności – zgodnie z SZOOP RPO-L2020.”,
„Typ V. Doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli ośrodków wychowania przedszkolnego, do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, w tym w szczególności z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz w zakresie współpracy nauczycieli z rodzicami, w tym radzenia sobie w sytuacjach trudnych – zgodnie z SZOOP RPO-L2020.”
GRUPY DOCELOWA:
1. Dzieci w wieku przedszkolnym, określonym w Ustawie o systemie oświaty (172 dzieci w wieku 3-6 lat), z terenu miasta Zielona Góra ; MP 17 obejmuje wychowaniem i edukacją 172 dzieci, 30 z nich posiada orzeczenia o niepełnosprawności (rodzaje orzeczeń: zespół Downa, dziecięce porażenie mózgowe, autyzm, dzieci słabosłyszące, dzieci z niedosłuchem, niepełnosprawność ruchowa w tym z afazją, Zespół Prader-Willi), ponadto w przedszkolu są dzieci, u których stwierdzono deficyty rozwojowe (na podst. diagnozy przedszkolnych specjalistów i spec. z poradni PP: nieharmonijny rozwój poznawczy, opóźnienie mowy. – MP 17 w ZG (1 OWP);
2. Nauczyciele objęci wsparciem w ramach podnoszenia kompetencji poprzez udział w szkoleniach z zakresu pedagogiki specjalnej- (2 osoby).
Wszystkie wskazane grupy docelowe są zgodne z SZOOP RPO L2020. Na każdym etapie realizacji projektu będą prowadzone działania zapobiegające powstawaniu barier o charakterze równościowym. Wszystkie grupy docelowe są z województwa lubuskiego.
POTRZEBY I OCZEKIWANIA
Dzieci:
- terapia poprzez zabawę, przełamywanie barier trudności komunikacyjnych,
- włączenie do systemu edukacji przedszkolnej funkcjonującego na terenie miasta Zielona Góra,
- integracja z rówieśnikami,
- praca ze specjalistami (kompetencje społeczno-emocjonalne; stymulowanie rozwoju psycho-fizycznego, zajęcia terapeutyczne),
- nabywanie umiejętności i kompetencji przypisanych edukacji przedszkolnej,
- przygotowanie do nauki i obowiązków szkolnych,
- bezpieczny, nowoczesny plac zabaw dla dzieci (zabawa na świeżym powietrzu, aktywność ruchowa),
- bogata oferta edukacyjna przedszkola/atrakcyjne zajęcia,
- wprowadzanie nowych metod pracy i nauki dla wszystkich dzieci,
- wykwalifikowana kadra,
- poczucie bezpieczeństwa w trakcie terapii (znajome otoczenie i nauczyciele)
- przełamywanie barier i trudności komunikacyjnych,
- przystosowanie do współżycia w grupie, przygotowanie do stosowania norm społecznych,
- niwelowanie i kompensowanie deficytów rozwojowych,
- dostęp do nowoczesnych pomocy dydaktycznych,
- potrzeba akceptacji (możliwość uczestnictwa dzieci z orzeczeniami w grupie przedszkolnej),
- przełamywanie barier trudności komunikacyjnych,
- terapia poprzez zabawę,
Nauczyciele:
- potrzeba własnego rozwoju, rozwijanie kompetencji zawodowych,
- dostęp do nowoczesnego sprzętu umożliwiającego kompleksową diagnozę dzieci z deficytami rozwojowymi, prowadzenie nowatorskiej terapii dzięki podniesieniu kwalifikacji zawodowych,
- zdobycie odpowiedniej wiedzy, metod, form pracy z dziećmi z SPE, którzy posiadają wykształcenie pedagogiczne,
- wykorzystanie nowoczesnych metod terapeutycznych w pracy z dziećmi oraz specjalistycznych pomocy dydaktycznych dostosowanych do niepełnosprawności dzieci,
- podniesienie jakości pracy przedszkola,
- odpowiednio dostosowane miejsce przeznaczone na prowadzenie zajęć indywidualnych, umożliwiacie dzieciom koncentracje, skupienie uwagi na zadaniach.
CEL PROJEKTU:
Celem głównym projektu jest podniesienie kompetencji dzieci w przedszkolu i stworzenie wysokiej jakości oferty specjalistycznej i edukacyjnej dla dzieci poprzez dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, realizację dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej dziecku z niepełnosprawnościami udział w wychowaniu przedszkolnym poprzez wyrównanie deficytu wynikającego z niepełnosprawności, a także rozszerzenie oferty OWP o dodatkowe zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne dzieci w zakresie stwierdzonych deficytów i podniesienie kompetencji nauczycieli w placówce, do końca sierpnia 2021 r.
PLANOWANE EFEKTY:
Realizacja projektu umożliwi podniesienie kompetencji dzieci w przedszkolu i stworzenie wysokiej jakości oferty specjalistycznej i edukacyjnej dla dzieci poprzez dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, realizację dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej dziecku z niepełnosprawnościami udział w wychowaniu przedszkolnym poprzez wyrównanie deficytu wynikającego z niepełnosprawności, a także rozszerzenie oferty OWP o dodatkowe zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne dzieci w zakresie stwierdzonych deficytów i podniesienie kompetencji nauczycieli w placówce, do końca sierpnia 2021.
FINANSOWANIE:
Całkowita wartość projektu: 305 237,25 PLN
Kwota dofinansowania: 259 451,66 PLN
ZAJĘCIA FINANSOWANE W RAMACH REALIZACJI PROJEKTU
L.p. | Nazwisko i imię | Prowadzone zajęcia |
1 | KATARZYNA GOŃCZOWSKA | TERAPIA WAD POSTAWY ZAJĘCIA Z FIZJOTERAPII |
2 | ADRIANA OSIEWICZ | MUZYKOTERAPIA |
3 | GABRIELA JESIOŁOWSKA | PEDAGOGIKA WERONIKI SHERBORNE |
4 | IZABELA KRYCKA | PEDAGOGIKA MARII MONTESSORI |
5 | MAŁGORZATA DZIEMIDOWICZ | PEDAGOGIKA MARII MONTESSORI |
6 | JOANNA JĘDRYSEK-KUCZAK | TERAPIA METODĄ A. TOMATISA |
7 | MARTA WALASZCZYK | TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ |
8 | ANNA SZULC | TERAPIA MOWY |
9 | TATIANA SAWICKA | TERAPIA ZABURZEŃ MOWY O PODŁOŻU NEUROLOGICZNYM |
10 | DOMINIKA KOZOŁUBSKA | ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE EKSPANSJĘ EMOCJONALNĄ DZIECKA |